SPF od značky Purito: SPF 19 namísto SPF 50+? Oklamali nás?

nazov
meno
Katarína
Snad nejžhavější informace uplynulých hodin nenechala chladné ani nás v lakrem.sk. Korejská značka jednoho z nejpopulárnějších SPF současnosti, Purito Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++ , zřejmě trošku obalamutila celý svět. SPF na obličej už dříve vyvolalo polemiku mezi „skeptiky“ a „věřícími“, ale světlo do celé kauzy vnesly až laboratorní testy. Ale začněme pěkně po pořádku...
...

Co se skrývá za zkratkou SPF?

SPF, zkratka pro Sun Protection Factor, je, stručně řečeno, míra úspěšnosti opalovacího krému při ochraně lidské pokožky před UVB paprsky. Odhaduje se, že poškození sluncem může být až z 90 % (!) zodpovědné za stárnutí pokožky (pokud nepočítáme alkohol, kouření a skutečné stárnutí podmíněné věkem). Zároveň je zřejmé, že lidé mladší 55 let, kteří se pravidelně natírají opalovacím krémem, mají o 24 % menší pravděpodobnost, že se u nich objeví výraznější projevy stárnutí pokožky.

Samozřejmě, čím větší je číslo SPF, tím déle můžete trávit čas na slunci, aniž byste si jej museli reaplikovat. SPF 50 například znamená, že spálení pokožky by u uživatele trvalo 40krát déle, než kdyby neměl na sobě žádný opalovací krém. Zároveň vyšší SPF propouštějí méně UVA paprsků než nižší SPF. A nad čím je třeba se opravdu pozastavit, je skutečnost, že neustálým úbytkem našeho ozonu se hrozba poškození pokožky sluncem pouze zvyšuje. Určitě nenoste SPF nižší než 15, ideálně sáhněte nejméně po SPF 30. Takže bez ohledu na to, zda používáte krém na opalování, záleží hlavně na tom, jak vysoké je jeho SPF. A to nás zase vrací k tématu Purito...

3. 12. 2020: Den, kdy celá kauza vypukla

Značka Purito je jihokorejská značka, která má přibližně 80 000 sledovatelů na Instagramu a propaguje bezpečnou a čistou filozofii jednoduchých surovin, přičemž se ve formulacích svých produktů vyhýbá síranům a parabenům. My jsme SPF od Purita nedávno recenzovali , přičemž i našemu pozornému oku uprchlo, čeho si všimla právě Judit z incidecoder.com. Ta, byť brala na vědomí skutečnost, že se jedná o velmi populární a oblíbený produkt, se nebála jít až na kořen věci. Jako majitelka a formulátorka známé kosmetické značky Geek & Gorgeous před časem také začala s formulováním opalovacích krémů, přičemž jejím cílem bylo vytvořit lehký a hlavně kosmeticky elegantní opalovací krém na den, který by využil moderní sluneční filtry, jako jsou:
  • Uvinul A – nová generace chemického filtru na ochranu před slunečním zářením (v USA zakázána pro nemožné předpisy FDA), která je navržena pro vysokou ochranu proti UVA záření a má vysokou fotostabilitu.
  • Uvinul T – také nová generace chemického filtru proti slunečnímu záření (stejně zakázaná v USA pro předpisy FDA), která poskytuje nejvyšší fotostabilní absorpci ze všech dostupných UVB filtrů v současnosti.
  • Tinosorb S – jeden z nejlepších prostředků na ochranu proti slunečnímu záření, jaké jsou dnes ve světě kosmetiky známy. Ani Tinosorb S není schválen FDA, takže jej nenajdete v opalovacích krémech pocházejících z USA. Jedná se o širokospektrální chemický filtr, který je na rozdíl od starších UV filtrů velmi fotostabilní.

Mezi běžně používané filtry v našich končinách, například v pleťových opalovacích krémech od La Roche-Posay nebo Garnier, patří Ethylhexyl Salicylate, Titanium Dioxide [Nano], Butyl Methoxydibenzoylmethane, Octocrylene, Drometrizole Trisiloxane nebo Tereph. Právě Uvinul A a Uvinul T jsou však JEDINÉ dva chemické filtry, které Purito Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++ ve složení obsahuje , což zvedlo obočí i samotné Judit (a mnoha dalším skeptikům, kteří však nenabrali odvahu hledat skutečnou pravdu). Kosmetická společnost Purito navíc zveřejnila i neobvykle nízká množství těchto filtrů v opalovacím krému – 3 % Uvinul A a 2 % Uvinul T – a zároveň uvedla, že SPF 50+ ve skutečnosti představuje hodnotu SPF 84,5 (!).
3% Uvinul A (Diethylamino Hydroxybenzoyl Hexyl Benzoate 3%) 2% Uvinul T (Ethylhexyl Triazone 2%)
ve složení Purito Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++

Judit tedy spočítala všechna „čísla“ v kalkulačce BASF, která slouží jako nástroj umožňující odhadnout ochranný faktor SPF a pomáhá zejména formulátorům kosmetických produktů, aby dokázaly dobře naformulovat složení aktivních složek ve svých přípravcích na ochranu proti slunečnímu záření.

Výsledek jasně naznačoval odhad SPF 10,3 , což je oproti značkou Purito deklarovanému SPF 84 velký rozdíl!

Na základě výpočtu měla tedy oprávněné pochybnosti, a tak se zeptala výrobce přípravků na opalování na to, zda lze dosáhnout SPF 50+ pouze se dvěma filtry, navíc v tak nízkých množstvích. Odpověděli jí i na margo falešných ratingů z minulosti, že je vysoce nepravděpodobné, že tato tvrzení o jejich SPF produktu jsou reálná.

To byl zlomový moment, který Judit přesvědčil o tom, že musí SPF od Purita poslat k testování do evropských laboratoří. Každé testování však vyžaduje čas a úsilí, takže s touto iniciativou začala již v létě letošního roku. Než byly vzorky výrobku posunuty k testování, zakryly jejich skutečnou identitu, aby se vyhnuly předpojatosti v laboratoři. Jedna z nejrychlejších a také nákladově nejefektivnějších možností byla studie in vitro v polské laboratoři Ita-Test.

Výsledek: SPF 15,8 se standardní odchylkou 2,3 as UVA-PF 9,1 ± 1. Oficiální zpráva z laboratořezde .

In vitro testování je však stále jen odhad, protože se neprovádí na živých organismech. Dalším krokem tedy bylo testování 10 osob in vivo podle normy ISO 24444. Výsledky byly známy do pěti týdnů.

Výsledek: SPF 19. Oficiální zpráva z laboratořezde .

Jelikož Judit je skeptik, chtěla mít i další, zcela nezávislé měření z jiné laboratoře. Přestože šlo o nákladnější testování, Judit se rozhodla pro německou laboratoř ProDerm. To provedlo nákladově efektivní screeningový test in vivo s 5 osobami, takže v podstatě šlo o „test dvojí kontroly“.

Výsledek: SPF 19,2 ± 2,4. Oficiální zpráva z laboratořezde .

Zdroj: Instagram /@skingram.co

Co teď?

Inu, výsledky mluví jasně a jsou dostatečně důvěryhodné na to, abychom nemohli pochybovat o kontroverzi, ba až nesporném zavádění korejské kosmetické společnosti, která si v uplynulém čase našla miliony fanoušků po celém světě. Dva testy in vivo se prostě nemohou mýlit... První vlna kritiky se již vznesla – mnozí influenceři i nadšenci kosmetiky už veřejně prohlásili, že přestanou používat SPF od značky Purito . Mezitím však nejen značka Purito, ale také Klairs stáhla všechny své produkty s SPF z nabídky , aby zjistili, zda splňují globální požadavky. Na internetu kolují i vtipné meme, které celou kauzu ještě více dostávají do povědomí (možná i ty, kteří dosud o kosmetiku nejevili zájem).

Update 4. 12. 2020: Vyjádření společnosti Purito

Značka Purito mezitím vydala veřejné prohlášení na Instagramu, kde uvedla a přiznala, že SPF neformulovaly interně, v rámci své společnosti, ale daly ho naformulovat jiné firmě – využili tzv. . outsourcing, čili vyčlenili původně interně zajišťované formulování svých produktů a tuto kompetenci svěřili do rukou externí firmě. Toto rozhodnutí zřejmě vedlo k netransparentnosti a vznikl prostor pro chyby. Nejsme si však jisti, jestli se tato výmluva dá považovat za relevantní – vždyť má-li jedna firma vybudované skvělé jméno, neměla by si dát více záležet na tom, aby její produkty splňovaly kvalitativní požadavky? No, už je pozdě plakat nad rozlitým mlékem. Je možné, že celá kauza byla způsobena neúmyslnou chybou – na druhé straně se však vynořuje otázka, jak je možné, že SPF s tak nízkou hodnotou bylo klasifikováno jako 80+? Je to skutečně jen nešťastná chyba nebo podvod? Pokud je to to druhé, jak si značka Purito mohla myslet, že se na to nikdy nepřijde?

V každém případě je již jasné, že tento Juditin počin je první domino kostkou, která spustila řetězovou reakci znepokojení. Samotná formulátorka kosmetiky věřila, že tímto zveřejněním povzbudí i další lidi k tomu, aby produkty s SPF poslaly na nezávislá přetestování . Stalo se.

Update 9. 12. 2020: Refundace sporných SPF

Přestože Purito stále čeká na výsledky testování a momentálně své velkoobchodní partnery neodškodňuje, v oficiální zprávě oznámilo, že uznávajíce závažnost celé situace, mají zákazníci nárok na vrácení peněz. Odškodnění se týká trojice sporných produktů:
  • Purito Centella Green Level Unscented Sun SPF 50+ PA++++, 60 ml
  • Purito Centella Green Level Safe Sun SPF 50, 60 ml
  • Purito Comfy Water Sun Block SPF 50, 60 ml

Na Slovensku se ke kompenzaci těchto produktů rozhodl přistoupit e-shop Natureal . Pokud jste si v období mezi 1. červnem 2020 a 9. prosincem 2020 objednali některý z uvedených produktů, můžete kontaktovat e-shop s číslem objednávky, SKU číslem produktu a dokladem o úhradě uvedených produktů nejpozději do 30. ledna 2021. Refundace však neproběhne vrácením konkrétní peněžní hodnoty, ale e-shop poskytne slevové kupóny v hodnotě zakoupeného produktu, které budou platné do konce února. Ostatní e-shopy, které nabízely SPF od značky Purito, zatím neposkytly žádnou možnost kompenzace, pouze stáhly všechny inkriminované produkty z prodeje.

Je však třeba připomenout, že celá tato kauza neznamená, že všechny korejské SPF jsou neefektivní a nefunkční nebo že SPF je mýtus. Kauza se vztahuje výlučně na jeden produkt značky Purito, takže určitě nepodlehněte davovému syndromu a skepticismu – rozhodujte se racionálně, ne bezhlavě.

Update 24. 2. 2021: Rozuzlení kauzy a závěrečný verdikt zní...

... opalovací krémy značky Purito nedosahují hodnoty SPF 50. Značka se na Instagramu oficiálně vyjádřila, že jejich opalovací krémy byly před uvedením na trh oficiálně schváleny KFDA (korejským úřadem pro kontrolu potravin a léčiv), přesto nedávná nezávislá šetření dokázala, že informace od výrobce těchto krémů nebyly v souvislosti s indexem SPF spolehlivé .

Purito uvádí, že nikdy nebylo jejich úmyslem klamat své spotřebitele . Vyjádřili omluvu a prozatím všechny opalovací krémy stahují z trhu a nebudou se dále prodávat. Zároveň vybízejí ty, kteří mají jakékoli návrhy týkající se nové formulace krémů na opalování, aby je kontaktovali prostřednictvím služby Instagram DM. Na závěr ve stanovisku uvedli, že vynaloží veškeré úsilí na vylepšení systému kontroly kvality, aby se takové problémy již nezopakovaly a aby měly v nabídce takové produkty, kterým můžeme důvěřovat.

Purito slibuje zformulování nových SPF

Korejská značka se s veřejností chce podělit io kroky, které podnikne při přípravě a uvádění nových produktů na trh, aby byl celý proces otevřený a transparentní pro všechny:
  1. Okamžitě začnou pracovat na nových výrobcích na ochranu před slunečním zářením .
  2. Všechny připravované produkty SPF budou testovány minimálně ve 2 nezávislých testovacích laboratořích doma a v zahraničí. Výsledky budou publikovat na oficiálních webových stránkách a na svých sociálních sítích.
  3. Na opalovacích krémech budou každý rok provádět náhodné testy , aby zajistily přesný index SPF a PA.
Pro zajímavost, PA je stupeň absorbnosti UVA:

PA rating systém Lhůta ochrany proti UVA záření
PA+     Poskytuje ochranu proti UVA záření na 2 - 4 hodiny.
PA++ Poskytuje ochranu proti UVA záření na 4 - 8 hodin.
PA+++ Poskytuje ochranu proti UVA záření na více než 8 hodin.
PA++++ Extrémně vysoká ochrana proti UVA záření.


Celé vyjádření z Instagramu:

zdroj: Instagram / @purito_official
name

Katarína

Senior Beauty Content Creator and Editor

Jsem jazyková redaktorka s vášní pro psaní. Miluji sychravé dny s čajem v ruce – to je mé nejplodnější tvůrčí období. Jsem něco, co v češtině nedokážu korektně pojmenovat – kosmetikoholička se smyslem pro udržitelnost? Uznávám, takové slovo neexistuje, ale myslím, že jí jsem. Vyžívám se ve vrstvení kosmetiky, líbí se mi pocit, když kosmetika dělá to, co od ní očekávám (a ještě něco navíc). Den si neumím představit bez SPF a kyseliny azelaové (neboli rozacea).

Zavřít